ΟΙ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΕΣ ΤΗΣ ΥΓΕΙΑΣ ΖΗΤΟΥΝ ΤΗΝΚΑΤΑΣΚΕΥΗΑΛΛΑΚΑΙ ΤΟ ΜΑΝΑΤΖΜΕΝΤ
Πόλεμος ιδιωτών για τα νέα κρατικά νοσοκομεία
ΡΕΠΟΡΤΑΖ: ΜΑΡΙΑ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Στο στόχαστρο των μεγάλων παικτών της ιδιωτικής υγείας βρίσκονται τα νοσοκομεία- φιλέτα, που εντάσσονται στο πρώτο πακέτο εφαρμογής του νόμου για τις Συμπράξεις Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) στην Υγεία, που προωθεί η κυβέρνηση. Πρόκειται για τέσσερα- προς το παρόν- δημόσια νοσοκομεία, τα οποία προβλέπεται ότι θα κατασκευαστούν από ιδιώτες με δικά τους κεφάλαια, ενώ στη συνέχεια θα αναλάβουν για 27 χρόνια τη συντήρηση, τη φύλαξη, αλλά και τη «τεχνική» τους διαχείριση (καθαριότητα, διαχείριση απορριμμάτων και αποβλήτων, σίτιση, ιματισμός), καθώς και την παροχή του απαραίτητου ιατρικού και ξενοδοχειακού εξοπλισμού.
Άνω των 9 δισ. ευρώ
Σε μια εποχή που η ιδιωτική υγεία επιδεικνύει ιδιαίτερη κινητικότητα, με συγχωνεύσεις, εξαγορές, αυξήσεις μετοχικού κεφαλαίου, εκδόσεις ομολογιακών δανείων, συνεργασίες, αλλά νέες μονάδες υγείας, η προοπτική εμπλοκής των κυριοτέρων παιχτών στην κατασκευή και τη διαχείριση των νέων δημόσιων νοσοκομείων αποτελεί «χρυσή» ευκαιρία. Άλλωστε, το μέγεθος της πίτας τής δημόσιας υγείας δεν είναι διόλου ευκαταφρόνητο, καθώς ξεπερνά τα εννέα δισεκατομμύρια ευρώ ετησίως. Μάλιστα, για ορισμένους η ευκαιρία αυτή τοποθετείται υψηλά στην ατζέντα των μελλοντικών τους κινήσεων. Ανάμεσά τους βρίσκονται οι εισηγμένοι όμιλοι υγείας: ο όμιλος του Ιατρικού Αθηνών, η Εuromedica, ενώ θέσεις- ανάλογα με τις εξελίξεις- αναμένεται να λάβουν ο όμιλος του Υγεία, αλλά και του Ιασώ.
Τ ι ζητούν οι ιδιώτες
Το ενδιαφέρον των ομίλων αυτών όχι μόνο είναι έντονο αλλά διεκδικούν μεγαλύτερη συμμετοχή στη διαχείριση και έτσι και στα κέρδη των νέων δημόισων νοσοκομείων. Ζητούν, με άλλα λόγια, μεγαλύτερη εμπλοκή στην καθεαυτή ιατρική λειτουργία των νοσοκομείων, αλλά και στη διαχείριση των προμηθειών. Ζητούμενο, που ενδέχεται να μετατραπεί σε αγκάθι στις ζυμώσεις που αναμένεται να ακολουθήσουν μεταξύ Δημοσίου και ιδιωτών, καθώς η κυβέρνηση αποκλείει- προς το παρόν τουλάχιστον- την παραχώρηση της ιατρικής διαχείρισης των δημόσιων αυτών νοσοκομείων. Οι ιδιώτες θέλουν, με άλλα λόγια, να πάρουν το μάνατζμεντ των δημόσιων αυτών νοσοκομείων, αλλά και να επιλέγουν το ιατρικό προσωπικό. Στις περιγραφές των έργων, που έχουν ήδη δρομολογηθεί σε Θεσσαλονίκη και Πρέβεζα, η αναφορά είναι ξεκάθαρη: «Το ιατρικό και νοσηλευτικό προσωπικό του νέου νοσοκομείου θα είναι πλήρως ενταγμένο στο Εθνικό Σύστημα Υγείας και θα παραμείνει στο Δημόσιο, όπως, άλλωστε, και η διοίκηση του νοσοκομείου».
Μοντέλο από Βρετανία- Ιταλία
Η κυβέρνηση ακολουθεί ως φαίνεται το μοντέλο, που εφαρμόζουν ήδη η Μεγάλη Βρετανία και η Ιταλία, όπου η παροχή ιατρικών υπηρεσιών σε δημόσια νοσοκομεία, τα οποία έχουν κατασκευαστεί με τη σύμπραξη Δημοσίου και ιδιωτών, παραμένει σε κρατικό έλεγχο. Αντίθετα, σε χώρες όπως η Πορτογαλία και η Ισπανία εφαρμόζεται πιο φιλελεύθερο μοντέλο ΣΔΙΤ. Εκεί οι ιδιώτες αναλαμβάνουν και την ιατρική λειτουργία των νοσοκομείων. Αναλαμβάνουν, δηλαδή, το μάνατζμεντ των δημόσιων νοσοκομείων.
Ιδιαιτερότητες- αγκάθια
Όμως, πέρα από τις απαιτήσεις των ιδιωτών, οι συμπράξεις δημόσιου και ιδιωτικού τομέα στον χώρο της Υγείας παρουσιάζουν ιδιαιτερότητες, που ενδέχεται να μετατραπούν σε αγκάθια για τα δημόσια οικονομικά, ενώ θα παίξουν καθοριστικό ρόλο για την επιτυχία των ΣΔΙΤ στον ευαίσθητο αυτό τομέα. Η ποιότητα των υπηρεσιών στον χώρο της Υγείας, ακόμη και όταν πρόκειται για τη συντήρηση ενός νοσοκομείου ή την παροχή ιατρικού και ξενοδοχειακού εξοπλισμού, συνδέεται άμεσα με το κόστος. Παράγοντες της αγοράς χαρακτηρίζουν ως «μεγάλο αγκάθι» τις διαδικασίες εξορθολογισμού τού τι ακριβώς θα ζητήσει το Δημόσιο σε παροχές και του πώς θα κοστολογηθούν για να είναι βιώσιμες τόσο για τους ιδιώτες όσο και για τον κρατικό προϋπολογισμό. Διότι, μπορεί οι ιδιωτικοί όμιλοι της χώρας, αλλά και μεγάλες κατασκευαστικές εταιρείες από Γερμανία, Γαλλία, αλλά και Μεγάλη Βρετανία, να έχουν επιδείξει ενδιαφέρον για τα ΣΔΙΤ υγείας, όμως, θέτουν ως προϋπόθεση να είναι οι τελικές προτάσεις του Δημοσίου βιώσιμες. Σημαντικό ζήτημα στις συμπράξεις δημόσιου και ιδιωτικού τομέα στην ανέγερση νοσοκομείων αποτελεί επίσης ο τρόπος ελέγχου των ιδιωτών για την τήρηση των υποχρεώσεών τους, κάτι που οι αρμόδιοι ξεπερνούν, υποστηρίζοντας ότι θα υπάρχουν ρήτρες. Υπό τα δεδομένα αυτά, ορισμένοι παράγοντες της αγοράς τονίζουν ότι αυτή τη στιγμή οι περιγραφές των συγκεκριμένων έργων «κινούνται περισσότερο στη σφαίρα της πολιτικής πρόθεσης, ενώ στερούνται χρηματοοικονομικού και νομικού σχεδιασμού». Τονίζουν, επιπλέον, ότι σε έναν τέτοιο σχεδιασμό απαιτούνται εξειδικευμένες γνώσεις.
Τ ο χρονοδιάγραμμα
Στα δύο από τα τέσσερα νοσοκομεία, που τοποθετούνται στη Θεσσαλονίκη, το νέο Ογκολογικό και το Παιδιατρικό, βρίσκεται σε εξέλιξη η επιλογή χρηματοοικονομικού συμβούλου του Δημοσίου, με στόχο να ολοκληρωθεί εντός του Οκτωβρίου. Ενδιαφέρον έχουν ήδη εκφράσει οκτώ σχήματα. Αντίθετα, ο αντίστοιχος διαγωνισμός για το Γενικό Νοσοκομείο Πρέβεζας είναι ακόμη ανοιχτός- μέχρι 5 Οκτωβρίου- με στόχο η διαδικασία επιλογής να ολοκληρωθεί τον Δεκέμβριο, ενώ οι σχετικές διαδικασίες για το τέταρτο στη σειρά νοσοκομείο, το Κέντρο Αποκατάστασης και Αποθεραπείας Βορείου Ελλάδος στην Πιερία, θα αρχίσουν αργότερα.
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου